In ons rondschrijven van november jl. (zie websitebericht 6 november 2015) is aangegeven dat de werkgroep dijkversterking van de Eilandraad het overleg met Rijkswaterstaat heeft opgeschort in verband met het steeds verder naar beneden bijstellen van ontwerpnormen. In datzelfde bericht stond aangegeven dat hierover op 14 december 2015 op het hoogste niveau een overleg zou […]
Tijdens een bespreking van de Eilandraad met Rijkswaterstaat zijn de werkzaamheden voor de komende 12 maanden doorgenomen en wel als volgt: Ontwerp dijkversterking (komen tot een voorkeursalternatief per kade): Haven: Crisisbeheersing: Onderhoud omringdijk (verbeteren veiligheid voor de periode tot daadwerkelijke dijkversterking): Vanuit de Waterwet is het van belang om aan de minimale norm te voldoen […]
Na ruim een jaar hard werken door diverse werkgroepen van de Eilandraad is de Visie voor Marken op de Toekomst met een begeleidende brief definitief ingediend bij gemeente Waterland (zie pdf’s onderaan dit bericht). Op 1 december 2014 hadden wij al de hoofdlijnen gepresenteerd tijdens onze Openbare Vergadering. Daarvan is door omroep PIM een videoverslag gemaakt, zie […]
In 2014 is de Eilandraad wederom nauw betrokken geweest bij het ontwerpproces van de dijkversterking Marken. Daarbij zijn door de werkgroep dijkversterking diverse knelpunten (opnieuw) zichtbaar gemaakt. Naast het zichtbaar maken van knelpunten, is er door de werkgroep vooral ook gezocht naar oplossingen. Daarom is het Marker alternatief aangedragen. Dit betreft een nieuwe dijk op […]
Sinds 2006 wordt door de Eilandraad met Rijkswaterstaat (RWS) gepraat over de vereiste dijkversterking op Marken. In 2012 werd “vierkant versterken” als voorkeursalternatief door RWS gepresenteerd. Dit plan zou echter leiden tot een fors grotere dijk, zowel in de breedte als in de hoogte. Door hetruimtebeslag, het effect op het landschap en de cultuurhistorische waarden […]
Zoals bekend is de Eilandraad via haar werkgroep dijkversterking nauw betrokken bij de dijkversterking Marken. In september 2013 is door minister Melanie Schultz van Infrastructuur en Milieu besloten om Marken aan te wijzen als pilot voor het nieuwe concept “Meerlaagsveiligheid” (MLV). Daaraan voorafgaand (juli 2013), en direct erna (oktober 2013), heeft de Eilandraad een schriftelijk […]
Rijkswaterstaat is eind 2013 gestart met een Pilot Meerlaagsveiligheid op Marken. Het doel hiervan is om een maatwerk oplossing voor de hoogwaterveiligheid te vinden, met maatregelen aan de dijk (laag 1), en zo mogelijk maatregelen om gevolgen bij een eventuele overstroming te voorkomen; in de ruimtelijke inrichting (laag 2) en de rampenbestrijding (laag 3). Dit […]
Omdat er door de regering is besloten om in 2014 eerst een pilot Meerlaagsveiligheid uit te voeren ten behoeve van de dijkversterking op Marken, heeft een delegatie van de werkgroep dijkversterking van de Eilandraad op 16 januari 2014 een overleg gehad met Rijkswaterstaat (zie bijgaand pdf). Wij kregen te maken met alweer de derde projectmanager […]
De werkgroep dijkversterking van de Eilandraad is mei/juni dit jaar betrokken geweest bij de zogenaamde vingeroefening meerlaagsveiligheid (MLV) en heeft begin juni, tijdens de openbare vergadering van de Eilandraad, een marker alternatief voor de dijkversterking aan de bevolking gepresenteerd welke met instemming werd ontvangen. Vervolgens is een schriftelijk advies opgesteld welke in juli naar Rijkswaterstaat […]
De Eilandraad is al sinds 2006 betrokken bij de plannen om de omringdijk te versterken. Dit gaat dan om de hele omringdijk met uitzondering van de Noordkade (deel vuurtoren/bukdijk). Vorig jaar is een werkgroep opgericht omdat het door Rijkswaterstaat voorgestelde ontwerp op nogal wat weerstand stuitte vanwege de omvang (breedte/hoogte), de daarmee gepaard gaande zetting […]