Zoals bekend is de Eilandraad via haar werkgroep dijkversterking nauw betrokken bij de dijkversterking Marken. In september 2013 is door minister Melanie Schultz van Infrastructuur en Milieu besloten om Marken aan te wijzen als pilot voor het nieuwe concept “Meerlaagsveiligheid” (MLV). Daaraan voorafgaand (juli 2013), en direct erna (oktober 2013), heeft de Eilandraad een schriftelijk advies m.b.t. dit onderwerp ingediend bij Rijkswaterstaat. Zie voor meer informatie onze eerdere berichten op deze website.
In 2014 hebben de werkgroep dijkversterking van de Eilandraad en enkele inwoners deelgenomen aan twee ontwerpateliers binnen de pilot MLV . Dit ging om het formuleren van zes strategieën en bijbehorende randvoorwaarden; maar ook om het benoemen van “bouwstenen” om tot daadwerkelijke ontwerpoplossingen te komen. Dit is allemaal nog wat abstract, maar op basis van deze uitwerking volgt er op 3 juli 2014 een bestuurlijk besluit binnen welke randvoorwaarden welke strategieën nader worden uitgewerkt. Hier gaan wij dan vanaf eind augustus 2014 mee verder in het derde ontwerpatelier van Rijkswaterstaat.
In onze bijgaande brief d.d. 18 juni 2014 aan Rijkswaterstaat geven wij de randvoorwaarden van de Eilandraad aan. Verder is aangegeven welke strategieën wat de Eilandraad betreft sowieso moeten afvallen op basis van het mandaat dat de werkgroep dijkversterking heeft vanuit de Marker bevolking. Verder wijzen wij Rijkswaterstaat nogmaals op het slechte onderhoud van de omringdijk, maar ook van de haven. Ook doen wij een verzoek om meer bankjes op de omringdijk te plaatsen en de huidige bankjes beter te onderhouden. Deze brief is ook in afschrift gestuurd naar het College van B&W van gemeente Waterland, het Bestuur van het Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier en naar de regeringscommissaris voor het Deltaprogramma Wim Kuijken.