Openbaar vervoer van en naar Marken is een belangrijke pijler om het eiland aantrekkelijk en leefbaar te houden. Zowel inwoners van als ook bezoekers aan Marken hebben openbaar vervoer nodig om de toegankelijkheid op een zo hoog mogelijk niveau te houden.

Bovendien is goed openbaar vervoer van en naar Marken van groot belang om haar aantrekkelijk te maken voor nieuwe bewoners. Dit is onder andere met het oog op de nieuwbouw nabij het sportcomplex van Sportvereniging Marken van groot belang.

De huidige situatie

De aansluiting van de bus van vervoerder EBS op de metro Noord-Zuidlijn op Station Noord in Amsterdam is prima. Reizigers vanuit Marken ondervinden hiermee geen problemen door de frequentie waarmee de Noord-Zuidlijn rijdt. Reizigers naar Marken hebben vanaf Station Noord prima haalbare vertrektijden van de bussen naar het schiereiland. Deze zijn in de dienstregeling zodanig ingericht dat deze drie minuten na aankomst vertrekken. Ook bij de laatste bus.

In de ochtendspits, tussen 7.00 uur en 8.00 uur, is het zogenoemde ‘rondje door Monnickendam’ geschrapt. Dit is een tijd lang een doorn in het oog geweest van elke passagier uit Marken die naar een bestemming verder dan Monnickendam reist. Door het schrappen hiervan bedraagt de reistijd van Marken naar Station Noord circa 25 minuten. Vanwege contractuele verplichtingen die EBS heeft is het echter niet mogelijk dit ook te realiseren in de rest van de dienstregeling. Wel heeft de jeugdraad van de Eilandraad ervoor gezorgd dat er een bus naar Marken in het Nachtnet wordt opgenomen. Zo kunnen jongere doelgroepen uit Marken na een avond stappen thuis komen.

Raakvlakken met andere thema’s

Toerisme

om het toerisme aan mensen die los van georganiseerd vervoer naar Marken komen blijvend te stimuleren.

Lees meer

Jeugdraad

In de zomer van 2019 is de jeugdraad opgericht en zij vormt de oren en ogen van de jeugd op Marken.

Lees meer

Wat willen we bereiken?

Het doel van de werkgroep Openbaar Vervoer is het in stand houden van de huidige dienstregeling met mogelijkheden tot verbeteringen. Te denken valt aan de reeds genoemde aansluiting vanuit Purmerend naar Amsterdam. Toch is het niet zeker of dit in de (nabije) toekomst kan worden gerealiseerd.

Een ander doel van de werkgroep is, door het ontbreken van een directe verbinding tussen Amsterdam Centraal Station en Marken en met het oog op toerisme van en naar het eiland, het verduidelijken van de manier waarop Marken met het openbaar vervoer te bereiken is. Dit is van belang om het toerisme te stimuleren en te voorkomen dat Marken slecht vindbaar is voor toeristen.

Onze opdracht

Wij willen er voor zorgen dat er, binnen de mogelijkheden die wij hebben, een zo goed mogelijke en realistische dienstregeling is voor het openbaar vervoer van en naar Marken. Cruciaal is hierbij een goede aansluiting op lijnen waar geregeld gebruik van wordt gemaakt. Zoals de buslijnen naar Purmerend en Volendam maar eveneens de Noord-Zuidlijn. Bovendien zal er alles aan worden gedaan om minimaal twee bussen per richting per uur van en naar Marken te laten (blijven) rijden.

Hoe organiseren we dat?

Door, zoals reeds eerder in dit hoofdstuk aangegeven, op structurele basis in gesprek te zijn en blijven met alle stakeen shareholders.

Wat kost het en wat verwachten wij van de Gemeente Waterland?

De werkgroep openbaar vervoer van de Eilandraad heeft geen concrete activiteiten die geld kosten. Wel verwachten wij van de Gemeente Waterland dat zij zich, samen met ons, hard blijft maken voor een dienstregeling die Marken leefbaar houdt.

 
Secretariaat
Buurt III nr. 20 1156 BE Marken

Overige info

KvK. Nummer : 37094663 
RSIN/fiscaalnummer: 8157.69.301
IBAN: NL14 RABO0310759188

Copyright © 2024 Eilandraad Marken. Privacyverklaring. Ontwerp: Silvana Herrebout