Zet Marken op de kaart als aantrekkelijke woonomgeving
Huidige situatie
Het slechte imago van Marken als woonbestemming vormt een van de risico’s voor de leefbaarheid. Het aantal inwoners van Marken daalt al jaren, hoewel de krimp in tempo iets lijkt af te nemen. Voeg daarbij bezuinigingen op allerlei gebieden en iedereen kan zich voorstellen dat de goede voorzieningen op termijn onder druk komen te staan. Een van de factoren, de krimp, kunnen we - hoe lastig ook - proberen om te buigen door nieuwe Markers aan te trekken. Marken heeft immers veel te bieden voor verschillende categorieën bewoners: rust en toch gezellig, bijzonder kindvriendelijk, een rijk gemeenschapsleven met een eigen sfeer, prachtige vergezichten, frisse lucht, goede voorzieningen, dichtbij Amsterdam en andere steden: een regio waar van alles gebeurt, ook op cultureel gebied.
Veel mensen weten echter te weinig van Marken en wat ze (denken te) weten, klopt zelden niet of nauwelijks:
- Waar ligt dat? Nooit van gehoord!
- Ja, als kind ooit wel een keertje geweest.
- Kom je daar wel tussen, zo’n gereformeerd dorp? Dat is toch net zo iets als Urk?
- Heb je geen last van de toeristen?
- Daar is toch niks. Wat moet je daar nou?
Zo wordt het dus lastig om nieuwe inwoners te werven.
Visie
Het is cruciaal voorzieningen en daarmee de leefbaarheid op termijn in stand te houden door krimp tegen te gaan. De uitdaging is dus om meer dan tot nu toe aan woningzoekenden te vertellen en te laten zien wat Marken werkelijk is en biedt. In de tabel hieronder inventariseren we manieren waarop dat zou kunnen en iedereen die dat wil, kan daaraan een bijdrage leveren. Het idee is dat wanneer mensen Marken beter kennen, dit ook meer instroom zal opleveren: veel bezoekers die voor het eerst komen zijn positief verrast door de sfeer en de omgeving.
Missie
Naast de autonome instroom per jaar gemiddeld drie tot vijf gezinnen met jonge kinderen trekken. Door sneller in beeld te komen bij gezinnen die zich op woonmogelijkheden oriënteren en hen met alle aantrekkelijke kanten van het wonen op Marken te laten kennismaken, wil de werkgroep Promotie Wonen bevorderen dat jonge gezinnen zich op Marken gaan vestigen.
Stel dat we door onze inspanningen, naast de gemiddelde instroom, per jaar drie tot vijf gezinnen met jonge kinderen weten aan te trekken, dan zou dat al een mooie impuls zijn voor school, sportclubs, supermarkt, etcetera. We hebben geen bewijs dat deze doelstelling te realiseren is, maar het lijkt geen te wilde ambitie.
De werkgroep Promotie wonen wordt gevoed door gegevens van de werkgroep Wonen van De Eilandraad. Deze groep houdt bij welke panden te koop, te huur of leeg staan. Uit hun gegevens valt op te maken dat er in de zomer van 2014 weer wat beweging op de Marker woningmarkt is ontstaan (gemeten in verkochte woningen), toch zijn er steeds voldoende woningen te koop die geschikt zijn voor gezinnen.
Strategie-Proces-Koppelkansen
Met de omschreven activiteiten, van klein en persoonlijk tot groot en breed, kan iedereen meedoen. De
werkgroep Promotie wonen heeft een eerste inventarisatie van mogelijke activiteiten opgezet. Als de huidige
bewoners zich laten inspireren, kunnen er gemakkelijk meer van dit soort acties bedacht worden.
Het lijkt ons een goed idee om op een zinvolle manier doelgroepen te formuleren en dan te kijken hoe we die het
beste kunnen benaderen. Te denken valt aan:
- gezinnen met een band met Marken die weer terug willen komen;
- gezinnen die al in de regio wonen (bijvoorbeeld Amsterdam), maar meer ruimte en rust zoeken;
- gezinnen die van buiten de regio komen en hier naartoe verhuizen, bijvoorbeeld voor werk.
Een professioneel vormgegeven en gebouwde website staat centraal. Deze moet niet alleen informatie geven maar vooral ook het imago van Marken als aantrekkelijke woonomgeving op de kaart zetten. Belangrijk is dat de site niet alleen goed draait op pc of laptop maar ook op tablets en smartphones en op alle besturingssystemen (Apple, Android, Windows).
STRATEGIE Wat is de actie? | PROCES Wat moet er gebeuren? |
KOPPELKANS | € nodig? |
Website www.mooiwonenopmarken.nl vgl. http://barchemcentraal.nl/ Speciale aandacht voor aanbod voor kinderen in tekst, beeld en video |
Ontwerpen, teksten schrijven, bouwen; veel input van Facebook kan hier ook gebruikt worden Overzicht van activiteiten voor kinderen: toneelclub, tennissen, speeltuinen, georganiseerd schaatsen op Jaap Edenbaan, zeilen, ijsbaan in winter, boetseren bij Trix Oostermann enz. |
Ook te benutten door inwoners en makelaars |
Ja, om goed te laten bouwen. Moet draaien op |
Makelaars Input over de markt (koopmotieven, bezoekinteresse) samenwerking vormgeven; folders neerleggen op hun kantoren |
Afspraken maken met regionaal actieve clubs: Hoekstra van Eck, Nemass de Boer, Sopar, et cetera. |
Bezoeken, materialen maken, organiseren |
Ja, folders e.d. |
Makelaars: inspelen op Open Dagen (rondleidingen e.d.) |
Agenda’s in de gaten houden | Ja, voor folders e.d. |
|
Woningcorporaties: bekendmaken met ons initiatief en om medewerking vragen rond geïnteresseerde huurdersgezinnen |
Afspraken maken met Woonzorg en Wooncompagnie |
Nee | |
Elke inwoner van Marken die dat wil, kan ambassadeur worden |
Iedereen kan in het eigen netwerk Marken promoten door te vertellen en uit te nodigen |
Kan altijd, overal, in binnen- en buitenland |
Nee |
www.facebook.com/mooi |
Account maken en vullen met interviews met bewoners, foto’s, mensen uitnodigen om te posten, update woningaanbod, video’s, boodschappen van burgemeester, makelaars, bezoekers e.d. |
Te benutten door iedere inwoner die zelf promotie wil bedrijven; iedereen met Facebookaccount kan zelf werven. Ook bruikbaar voor makelaars e.d. |
Nauwelijks |
Twitter Nieuws melden, nieuwe panden melden e.d. |
Account maken | Iedereen kan via eigen account meedoen |
Nee |
Kaart in Google Maps: alle voorzieningen aangegeven en links naar verenigingen, horeca e.d. |
Maken | Ook te benutten door inwoners en makelaars e.d. |
Nee |
Flyer A4, 2x gevouwen tot kabinetformaat; voor makelaars, winkels, horeca, haven, SPW e.d |
Maken in flinke oplage: paar duizend verspreiden. |
Makelaars, bewoners, Stichting Promotie Waterland |
Ja, subsidie gemeente? |
Pers: Noord-Hollands Dagblad | Journalist Johan Moes heeft al aandacht besteed aan de werkgroep: meer publiciteit waarschijnlijk te realiseren |
Nee | |
Pers: Omroep Pim | Wil waarschijnlijk wel een item maken |
Bruikbaar voor inwoners en ook makelaars |
Nee |
Stichting Promotie Waterland Gezamenlijke actie, internet, flyers |
Bezoeken, materialen maken, organiseren |
Ja | |
Ondersteuning door studenten | Afstuderen of ander project | Onderzoek, promotie | Nee |
Mogelijkheid van gesprek met en/of rondleiding door bewoners Bewoners kunnen geïnteresseerden vertellen hoe het is om op Marken te wonen; rondleiding langs belangrijkste plekken en dat wat de bezoeker speciaal wil zien |
Bewoners werven die mee willen doen. Communiceren aan pers en makelaars |
Nee | |
Foto’s en video’s Databank om uit te putten |
Verzamelen: iedere inwoner heeft wellicht leuk materiaal |
Wellicht medewerking van Pep en André Pereboom (video) |
Nee |
Rol gemeente Waterland
Beschikbaar stellen van budget verhoogt de kwaliteit van promotie en levert relevante ervaring op, verdere input ond verhuisbewegingen is welkom. We vinden het belangrijk dat de website op alle aspecten zo professioneel mogelijk wordt opgezet: strategie (doelgroepselectie, inhoudelijke afstemming op zoek- en keuzegedrag), vormgeving, techniek, tekst, beeldmateriaal (foto en video). Hiervoor is dus budget nodig waaraan de gemeente een bijdrage kan leveren.
Een professionele promotiesite zal het aantal bezoeken van woningzoekenden aan Marken stimuleren en daarmee ook de instroom. Dit is van direct belang voor de gemeente. Bovendien kan de gemeente inzicht verwerven hoe en waarom de werving werkt. Deze inzichten kan de gemeente toepassen bij eventuele
vergelijkbare initiatieven door andere kernen of wellicht zelfs een eigen portal toevoegen om zichzelf bij woningzoekenden in de kijker te spelen. De gemeente kan waarschijnlijk nuttige informatie leveren over verhuisbewegingen en -motieven om de strategie van de website te versterken.