×

Waarschuwing

JUser: :_load: Kan gebruiker met ID: 42 niet laden

November 2010 notulen

Notulen openbare vergadering Eilandraad

maandag 15 november 2010

 

Aanwezig: Dirk Appel, Cees van Altena, Hein Zeeman, Daniel Moenis, Wil Schouten, Marlien de Ru, Elbert Uithuisje, Marjolein Prent, Jaap Cornelis Teerhuis en Neel Huurman (notuliste).

 

En ca. 100 belangstellenden.

 

 

1. Opening en welkomstwoord

De Voorzitter opent om 20.00 uur de vergadering en heet iedereen welkom, in het bijzonder de heer John Verbeek en mevrouw Cristel Anderson van Woonzorg Nederland.

 

2. Mededelingen voorzitter

Agendapunt 7 wordt vervangen voor: Dagopvang Wijksteunpunt in Het Trefpunt

 

3. Presentatie Woonzorg, inzake de verhuur van 33 nieuwbouw huurappartementen op Marken

Van Woonzorg Nederland zijn aanwezig: John Verbeek (coördinator eerste verhuur) en Cristel Anderson (servicemanager) zij geven een presentatie over de bouw en uitgifte van de nieuwbouw appartementen.

Het doel van de avond is informatieverstrekking over wat er thans gebouwd wordt en hoe het proces rond de eerste verhuur zal verlopen. De heer Verbeek begint met uitleg van de bouwtekening van het gehele complex gevolgd door een detailtekening van de woningen.

De 33 woningen worden in 3 woonblokken opgebouwd. De woonblokken zijn d.m.v. diverse loopbruggen aan elkaar verbonden.

De woningen hebben allemaal dezelfde grootte nl. 78 m2 en bestaan uit een hal, toilet, badkamer (met extra toilet) berging, huiskamer/keuken, slaapkamer en extra (slaap)kamer.

Verder beschikken de 1e en 2e etage over een inpandig balkon. De woningen op de begane grond hebben een tuin. Alle woningen hebben een aparte berging/opslagbox die zich in de centrale ruimte op de begane grond bevindt. Er komt een centrale entree met (brancard-)lift en trappenhuis. De huur zal € 632,50 bedragen en de servicekosten ca. € 60,00

De verwachting is dat de oplevering eind eerste kwartaal 2011 zal zijn of later, afhankelijk van hoe de winter zal verlopen.

De toewijzing zal geschieden in volgorde van:

  1. Huidige bewoners dijkwoningen
  2. Inwoners van Waterland, mits 55+ óf op basis van medische indicatie
  3. Andere belangstellenden
  4. Statushouders conform wettelijke regeling

De uitgifte wordt gedaan via Woningnet.nl volgens de nieuwe regelgeving aangaande de inkomensgrens van max. € 33.000 die per 1.1.2011 ingaat

Belangstellende kunnen zich opgeven bij de Klantenservice van Woonzorg zodat zij persoonlijk bericht krijgen wanneer de woningen op Woningnet.nl gepubliceerd worden.

Verder is er sprake van nieuwbouw van 15 (koop) dijkwoningen, echter hoe die woningen er uit komen te zien en of deze woningen er komen, hangt af van de verkoop van de 14 starterswoningen, daarvan moeten in ieder geval 80% verkocht zijn (thans is dat 70%).

 

3. Pauze

Voordat we verder gaan met de vergadering wordt er een korte pauze ingelast. De voorzitter verzoekt de aanwezigen zoveel mogelijk te blijven omdat er nog andere zaken besproken worden.

 

4. Functioneren Eilandraad en bestuursaangelegenheden

· Voorzitter D. Appel vraagt de vergadering of er nog op- of aanmerkingen zijn op het functioneren van de Eilandraad.

· Vraag uit de zaal: wat is het draagvlak van de Eilandraad t.o.v. het Opzitten? De voorzitter legt uit dit niet een zaak is van de Eilandraad maar van de ouders en hun kinderen. De Eilandraad is niet verantwoordelijk voor het gebeuren en om deze reden zal vanaf 2011 aangaande het Opzitten niets meer vanuit de Eilandraad worden ondernomen en mag er ook geen gebruik meer worden gemaakt van het briefpapier van de Eilandraad. De ouders en hun kinderen dienen het Opzitten zelf te organiseren en te coördineren. Aan de zaal wordt gevraagd of men deze mening deelt en hier wordt positief op geantwoord.

· Er zijn een aantal bestuurswijzigingen nl.:

**) aftreden van 2 bestuursleden Adrie Visser, thans secretaris stopt na 3 jaar en Hein Zeeman, thans penningmeester en oprichter van de Eilandraad stopt na 10 jaar. Later in de vergadering wordt nog even bij dit afscheid stilgestaan.

**) 2 nieuwe kandidaat bestuursleden t.w.: Marjolein Prent en Jaap Cornelis Teerhuis. Aan de zaal wordt gevraagd of er bezwaren zijn tegen het toetreden van deze personen in het bestuur, dit is niet het geval, beide zijn hierbij benoemd tot bestuurslid van de Eilandraad waarbij opgemerkt dat Jaap Cornelis de taak van penningmeester op zich gaat nemen.

 

In verband met het vertrek van de secretaris wordt er een dringende oproep gedaan voor nieuwe bestuursleden. Ook met het oog van het toekomstige vertrek van nog twee bestuursleden waarvan de maximale zittingsperiode binnenkort is verstreken. Er zijn geen opmerkingen m.b.t. het functioneren van de Eilandraad.

 

5. Notulen en actiepunten laatste Openbare Vergadering 10 mei 2010

 

De notulen worden akkoord bevonden.

 

6. Resultaten periodiek overleg met Gemeente Waterland

Op 3 november jl. is er overleg geweest met de burgemeester de volgende punten zijn besproken:

  • Verlichting rondom Het Trefpunt; de burgemeester heeft met eigen ogen kunnen zien hoe donker het rond Het Trefpunt was aangezien de straatverlichting al vier weken niet brandde. Direct is men in actie gekomen en de oorzaak was een nieuwe lantaarn die op een oude kabel was gezet en daardoor kortsluiting veroorzaakte. Kort daarna was het probleem opgelost.
  • Herinrichting parkeerterrein; er was een budget van 1,3 mln. dit is teruggebracht naar € 800.000 minus € 200.000 zijnde kosten parkeerplaatsen rondom Het Trefpunt blijft over € 600.000 Er wordt nu gekeken wat er voor dit bedrag gerealiseerd kan worden. Het lijkt er op dat de nieuwe weg toegangsweg in de oude kern voorlopig van de baan is.
  • Rabobank; de bank verdwijnt binnenkort als kantoorfunctie op Marken omdat dit niet langer rendabel is. Het pand aan de Kerkbuurt blijft als opslagfunctie. De bovenverdieping is opnieuw verhuurd en de pinautomaat blijft ook aanwezig. Wel volgt er een kleine verbouwing die naar verwachting start in maart 2011.
  • N518; weg tussen Monnickendam naar Marken is eigendom van de provincie. De Eilandraad heeft de GW gevraagd er op toe te zien dat deze niet in de categorie komt van erftoegangsweg omdat dit dan een 60 km weg wordt met verkeersremmende maatregelen, b.v. drempels, dit zou grote gevolgen hebben voor de hulpverlening en busaansluitingen.
  • Bennewerf; de bouw van de Bennewerf is weer een stapje dichterbij gekomen. Vanuit de overheid is er een pilot gestart voor het bouwen van woningen binnen de rode contouren, de Bennewerf maakt deel uit van deze pilot echter er is een bijkomende eis gesteld dat er recreatiecompensatie betaald moet worden, dit komt neer op ca. € 11.000 per woning. De gemeente Edam-Volendam neemt ook deel aan deze pilot en even zag het er naar uit dat zij dezerecreatiecompensatie niet wilde betalen, echter zij is toch akkoord gegaan met het een bedrag (€ 11 mln.) hierdoor kan het pilot project van start gaan. De verwachting is dat in 2014 met de bouw gestart kan worden.
  • Verkrotting; een terugkerend onderwerp op de agenda. Door strenge eisen van Monumentenzorg wordt het bijna onbetaalbaar oude huizen te renoveren. Onlangs is Kerkbuurt 114 door WBM aangekocht en gerenoveerd tot 2 wooneenheden; dit is nu het duurste huis in het bestand van de woningbouwvereniging.
  • Schouw; de GW wil ieder half jaar een schouw op Marken uitvoeren om te controleren op illegale bebouwing etc. na constatering zullen de eigenaren aangeschreven worden.
  • Drank- en drugsprobleem; wethouder Van Schalkwijk voert samen met de politie gesprekken binnen de kernen van Waterland om te inventariseren of er een drank- en/of drugsprobleem/overlast is. Onlangs heeft er een gesprek plaatsgevonden op Marken met de Eilandraad, SMJ en de verenigingen. Qua drank blijkt alom geaccepteerd te zijn dat kinderen tussen de 12 en 16 jaar drank gebruiken. Qua drugs ervaart men geen overlast alleen blijkt dat de ouders weinig weten over het gebruik van drugs en de symptomen hiervan.

De politie raadt aan om alle verdachte omstandigheden te melden, desnoods via Misdaad Anoniem 0800-7000 alleen dan kan er iets aan gedaan worden.

  • Fietsen rondom te haven; er komen steeds meer toeristen met fietsen naar Marken hierdoor ontstaat er voor bewoners rondom de haven overlast omdat de fietsen soms midden op straat of onderaan de haven worden neergezet. Aan de GW is gevraagd mee te denken aangaande het plaatsen van fietsenrekken.
  • Begraafplaats; de regels voor de algemene graven worden aangescherpt. Binnenkort worden er een aantal graven geruimd en opnieuw uitgegeven, daarna wordt het niet langer gedoogd herdenkings monumenten te plaatsen. De GW heeft dit uitvoerig beschreven in Het Streekblad; ook zal de begrafenisondernemer nabestaanden hierop wijzen.
  • Plastic afval; sinds enige tijd wordt het plastic afval gescheiden en eens per maand opgehaald, dit betreft een proef. Indien de proef is geslaagd, wordt mogelijk de ophaal frequentie opgehoogd of worden er aparte inzamelbakken naast de glasbakken geplaatst.

 

7. Dagopvang wijksteunpunt in Het Trefpunt

Vanaf 5 oktober jl. vindt er wekelijks op dinsdag van 10.00 tot 16.00 uur een dagactiviteit plaats voor ouderen in Het Trefpunt. Op die dagen kunnen ouderen deelnemen aan diverse activiteiten, zoals b.v. krant lezen, film bekijken, muziek luisteren of een spelletje doen. Tussen de middag wordt er gezamenlijk geluncht. De eigen bijdrage is € 5,00

 

8. Bomenplan

De weg tussen Het Trefpunt en de Minneweg is erg slecht, de weg is eigendom van het Hoogheemraadschap. De Eilandraad heeft het HHRS gevraagd de weg op te knappen en dan gelijk de bomen langs deze weg te kappen omdat de bomen enerzijds voor overlast zorgen door de jaarlijks terugkerende pluisjes en anderzijds omdat de wortels de weg aantasten. Op korte termijn zal men de bestrating grotendeels aanpakken op langere termijn de bermen en de weg ophogen. De werkzaamheden worden meegenomen in de begroting van 2011.

 

Onlangs heeft onze voorzitter in de wandelgangen gesproken met de directeur van Nationaal Landschap Laag Holland. Er is toen gesproken over de vele hoge bomen in de oude kern van Marken maar ook in de weilanden. Hoge bomen die roofvogels aantrekken en de weidevogels bedreigen. Gevraagd is of Laag Holland hier iets aan kan doen in de vorm van een financiële bijdrage ingeval van het kappen van deze bomen. Men deelde onze bezorgdheid en dit onderwerp zal op de agenda worden gezet tijdens een bespreking van Laag Holland waarna zij met een voorstel zullen komen.

 

Vanuit de zaal komt de opmerking dat er onlangs bomen zijn geplaatst op een gezichtsbepalende plaats nl. in een bleek van een woning op Buurt 2 nabij de haven. De voorzitter raadt aan dit punt aan te melden bij de GW zodat dit meegenomen kan worden tijdens de aangekondigde voorjaarsschouw.

 

9. Bereikbaarheid hulpdiensten

Nog niet zo lang geleden zijn er op enkele plaatsen in de oude kern van Marken gele strepen langs de stoepranden getrokken. Deze strepen zijn aangebracht door de GW op verzoek van de hulpdiensten (o.a. brandweer) omdat zij hinder ondervonden door geparkeerde auto’s. Naast deze strepen mag niet geparkeerd worden dit om de hulpdiensten ongestoord vrije toegang te geven.

 

10. Oprichten monument neergestort vliegtuig

Eind december 2008 vond de bemanning van de KNRM tijdens een reddingsactie een onderdeel van een vliegtuig in het IJsselmeer. Na onderzoek bleek het te gaan om een neergestorte Engelse bommenwerper waarvan de bemanning sinds 26 mei 1943 werd vermist. Na inschakeling van officiele instanties zijn enkele nabestaanden achterhaald. Na overleg met de nabestaanden en n.a.v. reacties vanuit de Marker bevolking is het idee ontstaan om de mogelijkheden te onderzoeken om te komen tot het oprichten van een gedenkteken voor de omgekomen bemanning. Het mogelijke monument zou mede een gedenkteken kunnen worden voor Markers die tijdens de oorlog zijn omgekomen. Marken heeft in tegenstelling tot andere kernen van Waterland geen monument ter herinnering aan hen die vielen tijdens de Tweede Wereldoorlog.

Aan de Eilandraad is gevraagd om tijdens de Openbare Vergadering de mening van de zaal te vragen. De meningen zijn positief. Er wordt gesproken over een mogelijk locatie b.v. voor Het Trefpunt omdat hier de jaarlijkse 4 mei herdenking wordt gehouden. Er wordt afgesproken dat de KNRM d.m.v. een enquête de plannen gaat voorleggen aan de gehele bevolking.

 

11. Noodzaak schoorsteenvegen

Voorheen kon men een beroep doen op de vrijwillige brandweer om de schoorsteen te vegen, dit tijdperk ligt ver achter ons. Het blijkt moeilijk te zijn een goed bedrijf te vinden om deze klus te klaren. Er is o.a. een bedrijf in Heemskerk actief op Marken maar ook een bedrijf uit Brabant wordt gesignaleerd. De kosten kunnen worden gedrukt indien meerdere inwoners gelijktijdig hun schoorsteen laten vegen. De bij de Eilandraad bekende bedrijven zullen binnenkort op de website worden gepubliceerd.

 

12. Ongedierte bestrijding

De bestrijding van ongedierte, in dit geval ratten, verschilt per gemeente. Bij de GW gelden de volgende regels:

1) Rat op eigen terrein; zelf voor bestrijding zorgen (kosten ca. € 80,00)

2) Rat op gemeentegrond; GW waarschuwen, zij komen dan in actie en onderzoeken deherkomst om de kosten op de veroorzaker te verhalen. De gemeente betaalt zelf de rattenvanger wanneer er geen aanleiding is om een "schuldige” aan te wijzen.

 

Het is alom bekend dat het gooien van etensresten langs de kant van de sloten, ratten aantrekt.

 

 

13. Rondvraag

Dagtoeristenbelasting; de vraag is of het de Eilandraad bekend is dat er weer dagtoeristenbelasting wordt ingevoerd. Ja, dat is bekend en dit onderwerp is zelfs al met de burgemeester besproken tijdens het overleg van 3 november. De GW meent een “waterdicht” systeem te hebben voor het innen van de gelden nl.: op het parkeerterrein door de parkeerwachters en d.m.v. kaartverkoop aan de Marken Express.

Vanuit de zaal komt de opmerking dat Markers ook dagtoeristenbelasting moeten betalen als zij gebruik maken van het bootje van de Marken Express. De Eilandraad gaat hier navraag over doen. (Actiepunt)

Kerkhof; het nieuwe beleid aangaande de uitgifte van gemeentegraven stimuleert de vraag naar eigen graven, terwijl dit niet wenselijk is i.v.m. ruimtegebrek. Gebrek aan ruimte is voorlopig niet aan de orde omdat onderzoek heeft uitgewezen dat er is nog voldoende ruimte is voor de komende jaren. Het ruimen van de graven gebeurt nu na ruim 20 jaar.

Weg tussen Minneweg en Parkeerterrein; de strepen op de weg zijn bijna niet meer zichtbaar ook staan er te weinig reflecterende paaltjes langs de weg. Dit kan een gevaar opleveren in donker en bij mist. De vraag is of de Eilandraad er voor kan zorgen dat hier iets aan gebeurt. (Actiepunt)

Minneweg zonder water i.v.m. wegverzakking; enige tijd geleden heeft men in de Minneweg enkele keren (4x) zonder water gezeten door verzakking van het wegdek. Dit probleem was toen niet bekend bij de GW. De vraag is of de Eilandraad hier aandacht voor kan vragen bij de GW. (Actiepunt)

Dijkverzwaring (omringdijk)wat is de stand van zaken rond dit onderwerp. De laatste jaren is er 4 tot 5 keer een presentatie gegeven door RWS (de heer Nieuwenhuizen). De heer Nieuwenhuizen was onze contactpersoon maar inmiddels niet meer werkzaam voor RWS. Sinds 2009 is er een nieuw project in het leven geroepen, waarin zitting hebben een nieuw ingenieursbureau en een klankbordgroep (bewoners Rozewerf, bewoners van de vuurtoren en de Eilandraad). De gesprekken zijn nog steeds gaande, de volgende vergadering staat gepland voor december 2010.

Inrijverbod toeristen; de laatste tijd rijden opvallend veel toeristen Marken binnen, volgens een bewoner komt dit omdat het bord is weggehaald waarin verschillende talen stond aangegeven dat alleen vergunninghouders Marken mogen binnen rijden. De vraag is of het betreffende bord weer teruggeplaatst kan worden. De Eilandraad zal dit meenemen tijdens de bespreking van herinrichting parkeerterrein. (Actiepunt)

N518; de weg ter hoogte van de afslag Zuiderwoude is in slechte staat omdat de fundering ernstig verzakt is. De weg is eigendom van de Provincie. De Eilandraad zal de provincie hierop attenderen. (Actiepunt)

Openbaar vervoer; klopt het dat het extra rondje door Monnickendam verdwijnt en zo ja, wanneer. Ja, het extra rondje verdwijnt en dit gaat in zodra de bushaltes zijn aangepast.

Gierzwaluwen; onlangs heeft een woningbouwvereniging enkele huizen op de Kerkbuurt voorzien van nieuwe oudhollandse dakpannen. Door de komst van deze dakpannen verdwijnt de nestmogelijkheid van de gierzwaluwen, waarvan akte!

Bushalte Minneweg; veelvuldig staan er twee lange bussen geparkeerd bij de bushalte terwijl er maar ruimte is voor één bus, kan de bushalte heringericht worden voor twee bussen. Ook dit punt wordt meegenomen bij de herinrichting van het parkeerterrein. (Actiepunt)

 

14. Sluiting

Voordat de vergadering door de voorzitter wordt gesloten, staan we eerst nog even stil bij het afscheid van Hein als bestuurslid en penningmeester. Hein is dé initiatiefnemer van de Eilandraad. Lange tijd had hij het gevoel dat hij alleen opkwam voor de belangen van Marken. Toen de GW een Leefbaarheidsplan liet opstellen, was dit voor hem het startsein om actief te gaan lobbyen naar kandidaten voor het oprichten van een dorpsraad. Dit heeft op 10 januari 2001 er toe geleid dat de Eilandraad werd opgericht. Hein is al die tijd bestuurslid en penningmeester geweest. De voorzitter bedankt Hein voor zijn jarenlange inzet en boeiende discussies.

 

De voorzitter bedankt een ieder voor zijn aanwezigheid en inbreng en sluit om 22.35 uur de vergadering.

 

 

-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*


Afdrukken   E-mailadres