×

Waarschuwing

JUser: :_load: Kan gebruiker met ID: 42 niet laden

Juni 2012 notulen Openbare Vergadering

Notulen openbare vergadering Eilandraad maandag 4 juni 2012

Aanwezig: Dirk Appel, Jaap Boes, Wil Schouten, Marlien de Ru, Elbert Uithuisje, Marjolein Prent, Jaap Cornelis Teerhuis en Neel Huurman (notulist).

En ca. 50 belangstellenden.

1. Opening en welkomstwoord


De Voorzitter opent om 20.00 uur de vergadering en heet iedereen welkom.

2. Mededelingen voorzitter


• De voorzitter start met een positievere mededeling dan de vorige vergadering want door het aanmelden van twee nieuwe bestuursleden zal de ER een doorstart maken.
• Financiën; De bodem van de kas is in zicht, in verband met de doorstart van de ER zullen er binnenkort acceptgiro's verspreid worden voor een vrijwillige bijdrage.
• Op 15 juli a.s. zal Bake for Life een fietstocht organiseren van Volendam-Marken-Volendam, 50% van de opbrengst van deze fietstocht zal geschonken worden aan Stichting ALS.
• Op Camping Uitdam zullen 214 (vakantie) woningen aan het water gerealiseerd worden, op de camping is een modelwoning gebouwd die voor belangstellende toegankelijk is. In de zaal ligt op het podium informatie materiaal over dit vakantiepark.
• Ingebrachte speerpunten: door slechts één inwoner zijn er speerpunten aangeleverd, deze punten zijn:
a) Tegengaan gevaarlijk rijgedrag op de dijk en meer controles in de weekenden. Reactie ER: melden bij de politie.
b) Aanleg buitendijkse steiger voor riviercruiseschepen.
Reactie ER: zie punt 9 van deze vergadering.
c) Terugdringen leegstand woningen.
Reactie ER: punt van zorg waar weinig tegen te doen is, heeft doorlopende aandacht van de ER.
d) Parkeerterrein klantvriendelijker maken en oplaadpunt elektrische auto's.
Reactie ER: zie punt 10 van deze vergadering en er komt bij de herinrichting van het parkeerterrein één oplaadpunt voor elektrische auto's.

3. Bestuursaangelegenheden Eilandraad


Zoals gezegd gaat de ER een doorstart maken, door de komst van twee nieuwe bestuursleden.
De nieuwe bestuursleden hebben al vier maanden meegedraaid met het huidige bestuur.
Ondanks deze nieuwe bestuursleden is de ER toch nog op zoek naar één of twee personen ter versterking van het bestuur, dit vanwege het feit dat er vandaag drie bestuursleden aftreden nl. Marjolein Prent, Wil Schouten en Dirk Appel, daarover meer in de rondvraag.
De nieuwe bestuursleden, Jaap Boes en Neel Huurman, stellen zich voor en vertellen waarom zij weer terugkomen bij de ER. Tevens wordt bekend gemaakt dat er ook een nieuwe (kandidaat) voorzitter is gevonden nl. Henk Zeeman, hij zal het nieuwe boegbeeld worden van de ER. Ook Henk Zeeman stelt zich voor en vertelt waarom hij besloten heeft bij de ER te komen ondanks zijn drukke werkzaamheden voor o.a. de SV Marken waarvan hij ook voorzitter is en blijft.

4. Notulen en actiepunten laatste Openbare Vergadering 14 november 2011


De notulen worden akkoord bevonden.

5. Resultaten periodiek overleg met Gemeente Waterland


In mei heeft weer het half jaarlijks overleg met de burgemeester plaatsgevonden. Dit overleg begon met een Voorjaarschouw. Tijdens deze schouw kan de ER locaties onder de aandacht brengen waar iets mee moet gebeuren, dit keer waren dat:
• De bouwweg naar Voor Anker waarvan de omgeving (heuvel met aarde en hekwerk) in verval is geraakt. Verzocht wordt Woonzorg te benaderen om maatregelen te nemen.
• Leegstand en dichtgetimmerde dijkwoningen (Voor Anker). Deze woningen worden pas gesloopt zodra de 70% van de nieuwe dijkwoningen verkocht zijn. Verzoek is Woonzorg te benaderen om de sloop naar voren te halen.
• Buurt 4; hier staan momenteel vijf woningen op rij te koop, waarvan twee in slechte staat verkeren.
• Parkeerterrein; gewezen op noodzaak toiletgebouw

Verder werden onderstaande punten besproken:
• Fietsenstalling rond en nabij de haven
Komende zomer worden beneden aan de binnenkant van de havendijk (tussen de sluis en Sijtje Boes) rekken geplaatst voor een fietsenstalling, op de schuine kant komt een trap met mogelijk een fietsrail. De trap en het hekwerk vallen onder het regulier onderhoud van de GW. Het verwijderen van het onkruid is de verantwoordelijkheid van RWS.

• Inrijvergunning leveranciers (speerpunt ER)
Op dit moment is er geen goed beleid hoe om te gaan met (vracht-)auto's van leveranciers waar met name de lokale middenstand tegenaan loopt. Aan de hand van voorbeelden wordt de huidige situatie uitgelegd. De GW is op dit moment bezig het beleid rond de inrijontheffingen en vergunningen te herzien. Op dit moment wordt een voorstel voorbereid door een extern bureau, die o.a. kijkt naar de verschillende verkeersmaatregelen en de juridische consequenties daarvan. De ER heeft verschillende ideeën aangedragen (bonnenboekje, inrijkaart via DigiD aanvragen etc.), deze ideeën worden meegenomen in het onderzoek.
De GW roept de inwoners van Marken op kun ideeën hierover kenbaar te maken. De verwachting is dat er in het najaar 2012 meer bekend is over het nieuwe beleid.

• Zwemsteiger Minneweg
In 2011is de zwemsteiger ter hoogte van de Zeilstraat vervangen op dat moment was er geen geld meer beschikbaar voor het opknappen van de zwemsteiger ter hoogte van de Flevostraat.
Het is niet bekend of de zwemsteiger ter hoogste van de Flevostraat in 2012 wordt opgeknapt.
Het opknappen van de steiger gaat ten koste van het budget waarvan de bruggen, in heel Waterland, moeten worden onderhouden, de prioriteit ligt bij de bruggen. Indien er geld overblijft, zal er gekeken worden of de steiger opgeknapt kan worden. De ER heeft er op gewezen dat er veel gebruik werd gemaakt van deze zwemsteiger, echter vanwege het feit dat de steiger ernstig in verval is geraakt en het bord "Betreden op eigen risico" is de steiger niet meer in gebruik.

• Foto's website Gemeente Waterland
De GW heeft gevraagd om de inwoners van Marken op te roepen digitale foto's aan te leveren voor de website van de GW, het thema van de foto's moet zijn seizoenen en spiegelbeeld.

6. Omringdijk


• Aanbrengen peilbuizen
Er lopen op dit moment 2 projecten om te kijken of de dijk sterk genoeg is, dit mede naar aanleiding van de dijkdoorbraak in Wilnis. RWS laat de dijken nader onderzoeken door middel van het plaatsen van peilbuizen ter hoogte van de Vuurtoren, Minneweg, Bukdijk en Havenbuurt. Met deze metingen wil men kijken hoe de dijk zich gedraagt bij enorme droogte of hevige regenval. Op de Havenbuurt wil men kijken wat de invloed is van de dijk op woningen en de woningen op de dijk. De Peilbuizen blijven één jaar staan

• Versterking omringdijk
Dit project loopt al 10 jaar. Het oorspronkelijke plan bestond uit het versterken van de dijk van de Vuurtoren tot de haven. In het nieuwe plan wordt ook gekeken naar versterking van de dijk tussen de Havenbuurt en de Bukdijk. Afgelopen jaren zijn er drie studies geweest naar mogelijke varianten, dit Beeldkwaliteitsplan bevat de mogelijkheden van:
1) Binnendijks versterken ; nadeel dijk komt 10 meter naar binnen (!) en sloten moeten verlegd worden.
2) Buitendijks versterken; nadeel voor water rond Marken geldt de Natura 2000 wet en is vergunning plichtig, dure oplossing.
3) Vierkant versterken, zowel aan buiten- als binnenkant versterken, sloot behoeft minder verlegd te worden en dijk hoeft minder de zee in.
Knelpunten:
• Rozenwerf; dijk is niet te verhogen; hoogte blijkt hoog genoeg, buiten talud (Basaltblokken) moet wel versterkt worden.
• Hogedijk (Havenbuurt); strandje dat veel gebruikt wordt voor recreatie zou gevaar lopen te verdwijnen bij dijkverzwaring.
• Noorderwerfstraat; hoge schoeiing/damwand aanbrengen.

Vragen vanuit de zaal:
1. Hoe hoog wordt de verhoging van de kruin?
Reactie ER: met ca. halve meter.
2. Per wanneer gaat dit in?
Reactie ER: Loopt al sinds 2001, verwachting is 2013
3. Binnen de projectgroep zijn er vanuit Marken 2 groepen actief nl. de Klankbordgroep (KBG) hierin zitten direct betrokkenen en belanghebbenden (o.a. bewoners Rozewerf en Havenbuurt) en de ER. De KBG heeft aangegeven dat door buitendijks versterking een deel ingepolderd wordt ook stoort de KBG zich aan de telkens wisselende oplossingen. Is het een idee om vooroverleg te hebben tussen de KBG en de ER om kritisch de ontwikkelingen voor Marken te volgen en met één gezicht naar buiten te treden.
Reactie ER: ja, binnenkort wordt er een afspraak ingepland (contactpersoon binnen de ER is Jaap Boes).
4. De bewoners van Rozenwerf zijn benaderd over de plaatsing van een damwand, is dat bekend.
Reactie ER: 19 juni a.s. is de volgende vergadering van de projectgroep en dan zullen deze plannen wellicht ter tafel komen. zie ook punt 3.
5. Wie is de beheerder van de dijk?
Reactie ER: Nu nog RWS gaat op termijn over naar HHRS.
6. Wat heeft voorrang de veiligheid of het financiële plaatje?
Reactie ER: Zie afwegingskader in presentatie.
7. Hoe verhoudt verzwaring van de dijk zich tot de geplande windmolens in het Marker- en IJmeer?
Reactie ER: De dijkverzwaring heeft hier niets mee van doen.
8. Vierkant versterken met hoge schoeiing bij de Melisvenne?
Reactie ER: Nee, de damwandversterking is gepland bij de Noorderwerfstraat. Bij de Melisvenne is genoeg ruimte om de sloot te verplaatsen.
9. Hoe gaat RWS om met bezwaren van de landeigenaren nabij de dijk?
Reactie ER: Niet bekend, naar verwachting uiteindelijk onteigeningswet toepassen.
10. Heeft de ER een voorkeur voor een verzwaring?
Reactie ER: in het verleden voorkeur aangegeven: buitendijks!

7. Burgerparticipatieplan (BPP) 2012


Sinds 2011 wordt er door de GW jaarlijks een bedrag ter beschikking gesteld voor een project dat de leefbaarheid van een kern kan bevorderen. Voor 2012 heeft de GW € 30.000 ter beschikking gesteld, aan de kernraden is gevraagd een plan in te dienen.
Een verzoek is ingediend door de ER Marken en de kernraad Broek in Waterland.
Van het beschikbare budget is inmiddels een "Smiley" aangeschaft t.w.v. € 8.000 die door de kernen ingezet kan worden om (te) hard rijden binnen de kern tegen te gaan, hierdoor blijft er
€ 22.000 over voor het BPP. Het resterende budget wordt verdeeld over Marken en Broek.

Het plan van de ER is het aanleggen van een zwemsteiger nabij het strandje van de Hogedijk. Ook plaatsing bij de vuurtoren behoord tot de mogelijkheden.
Beide strandjes worden in de zomer veel gebruikt door zowel bewoners als toeristen.
Tot de mogelijkheden behoren een zwemsteiger of vlot eventueel uitrusten met een demontabele glijbaan, dit past allemaal binnen budget van € 11.000

ER heeft plan uitgewerkt en diverse opties bekeken en overleg gehad met WSV Marken, KNRM, Speeltuin en enkele Havenbuurters en hun medewerking gevraagd voor dit plan. Het definitieve plan moet voor de zomer bij de GW ingediend worden.

Een project binnen het BPP moet breed gedragen worden door de inwoners van Marken. Aan de vergadering wordt gevraagd hoe men denkt over het plan?

Vragen vanuit de zaal:
1. Is het mogelijk RWS mee te laten betalen met dit plan ter compensatie de dijkverzwaring.
Reactie ER: Ja, echter uitvoering BPP is in 2012 en dijkverzwaring start op zijn vroegst in 2013
2. Vraag: waarom dit plan en niet opknappen van de steiger in de Minneweg?
Reactie ER: Daar zijn al twee zwemsteigers die binnen het onderhoud van de GW vallen, daarbij het BPP moet een geheel nieuw project zijn.

8. Voorontwerp-Bestemmingsplan Marken 2013


Het vorige bestemmingsplan (BSP) dateert uit 2005, dit wordt nu herzien en met het oude bestemmingsplan Landelijk gebied samengevoegd in één bestemmingsplan.
Jaap legt de planning uit en de bezwaarprocedure, 14 juni a.s. sluit de eerste zienswijze mogelijkheid. Medio oktober 2012 volgt het Ontwerp-Bestemmingsplan waar bezwaar tegen ingediend kan worden. Zomer 2013 moet het nieuw BSP definitief zijn. Een BSP mag niet ouder dan 10 jaar zijn. Is dit wel het geval dan kunnen op verleende vergunningen geen leges meer geheven worden.
Jaap legt uit hoe je bij de tekeningen kan komen op internet www.ruimtelijkeplannen.nl
En wijst op belangrijke punten zoals de Legenda: Wonen 1(oude kern), Wonen 2 (o.a. stenen huizen Noorderwerfstraat etc, + Minneweg en agrarische gronden, Bleken 1 (B1) en Bleken 2 (B2). In B2 is het bijvoorbeeld verboden parkeerplaatsen te creëren.
Bouwvlakken zijn nu duidelijk weergegeven. De in 2005 aangegeven nieuwbouwlocaties (zoals Minneweg-Noord) zijn niet meer in het BSP 2013 opgenomen.

Bennewerf; zit niet in het BSP 2013, wordt later als plangebied ingevuld.
Uit de zaal komt de opmerking dat dit wellicht een strategische zet is van de GW om zich t.z.t. te beroepen op de Crisis- en Herstelwet.

9. Aanvraag steiger voor riviercruiseboten buiten de haven van Marken


Locatie is al in het BSP 2013 opgenomen, tegenstanders moeten nu reeds reageren bij de GW! Er is een pro-forma aanvraag van een rederij uit Zwitserland voor de aanleg van een buitensteiger bij de haven, vergelijkbaar met de steiger in Volendam. De GW is positief over de aanvraag het zou de economie op Marken ten goede komen. Er is nog geen definitieve aanvraag ingediend, zodra dat gebeurt zal de normale bezwaarprocedure gelden. De kosten van de steiger komen geheel voor rekening van de rederij.
De steiger zal evenwijdig aan de steiger van de KNRM komen die ca. 60 meter lang is. De nieuwe steiger zal ca. 130 meter lang worden. Er wordt toeristenbelasting geheven. Eisen GW; de steiger moet openbaar zijn (dus ook beschikbaar voor de bruine vloot) en er moet
Walstroom voorzieningen komen.
Nog onduidelijk is hoe de steiger past in het beleid van Natura 2000.

Vragen vanuit de zaal:
1. Draagt de Marken Express toeristenbelasting af aan de GW?
Reactie ER: Ja, dat wordt jaarlijks afgekocht.
2. Waar komen de toeristen aan wal?
Reactie ER: Recht tegenover Noorderwerfstraat 30.
3. Advies aan ER: onderzoek goed wat de opbrengsten zijn voor de Marker bevolking, wellicht kan bij de rederij afgedwongen worden om een jaarlijkse donatie aan de kern Marken te schenken.
4. Kan de ER een referendum organiseren om de mening van de inwoners te horen?
In de zaal is in ieder geval één tegenstander, waarvan acte !
Reactie ER: Nee, de ER gaat geen referendum of enquête hierover houden. De ER is onpartijdig heeft alleen als taak de inwoners te informeren over de status. Iedereen die tegen is dient zelf bezwaar aan te tekenen of een actiegroep op te richten gelijk aan : Hou Marken Mooi!
5. Omringdijk is officieel fietspad, hoe verhoudt zich dat tot toeristen die oversteken? Reactie ER: Moet initiatiefnemer oplossen, echter 100 meter verder ook veel toeristen op de havendijk met conflict fietsers.

10. Herinrichting parkeerterrein


De afgelopen jaren zijn er diverse varianten voorbij gekomen. De ideale variant blijkt te duur te zijn. De huidige tekening is gerealiseerd binnen het budget, waarin toch nog veel mogelijk is.
Aan de parkeerplaatsen zelf wijzigt niets, die worden binnen het regulier onderhoud aangepakt.
Grootste wijzigingen worden punt voor punt besproken.
In het oorspronkelijke plan was ook een toiletvoorziening opgenomen incl. sanidump voor campers, deze voorziening is uit kostenoverweging uit het plan geschrapt. De GW is nu in overleg met de eigenaar van de klompenmakerij om buiten het pand een toiletvoorziening te maken. Hiermee is de voorziening voor campers komen te vervallen.

De omgevingsvergunning is reeds door de GW aangevraagd waarvoor de normale bezwaarprocedure geldt. Ook voor het kappen van de bomen zal een kapvergunning worden aangevraagd. Verder wordt e.e.a. behandeld in de Welstandscommissie.

Vragen vanuit de zaal:
1. Hoe wordt voorkomen dat toeristen doorrijden?
Reactie ER: Door de belijning en borden.
2. Bussen die alleen toeristen komen brengen hoe is dat geregeld?
Reactie ER: Daarvoor is een aparte laad- en losplek gecreëerd.
3. Huidige uitstapplaats bussen is onveilig, kan dat niet veiliger gemaakt worden.
Reactie ER: Geen twee zebrapaden vlak achter elkaar en door drempel voor Deen is de snelheid er al meer uit. Verder betreft het een 30 km gebied.
4. Blijft de weg achter de boxen hetzelfde?
Reactie ER: Ja!
5. Kunnen de glasbakken niet in de buurt van Deen geplaatst worden?
Reactie ER: Nemen we mee in het overleg met de GW.
Hoe is het nu geregeld dat je met je boodschappenkarretje veilig bij je auto te komen, nu moet je via de weg.
Reactie ER: Indien parkeerplaatsen voor Deen bezet zijn dan auto parkeren op parkeerterrein en oversteken via gelijkvloerse drempel met zebrapad erop.
6. Hoe wordt de snelheid op de fiets/loop straat gehandhaafd?
Reactie ER: volgens bestaande handhaving
7. Het plan is samengesteld iom ER, wordt de ER geïnformeerd over ingediende bezwaren?
Reactie ER: ER weet dat er bezwaren zijn binnengekomen maar kent de inhoud niet.
8. Is er overleg met de familie Zondervan geweest over het stukje grond bij de entree?
Reactie ER: Ja, de GW heeft contact met de familie Zondervan om de entree van Marken ook op dit stukje grond te verfraaien.
9. Hoe wordt het vrachtverkeer geregeld?
Reactie ER: Bij de entree wordt een overslagpunt gerealiseerd, hier zouden vrachtwagens hun lading bestemd voor inwoners kunnen lossen.

11. Begraafplaats


• Plaatsing informatiebord
GW wil een informatiebord plaatsen met daarin informatie waarom onder paaltjes wordt begraven en wie er onder de paaltjes liggen. Vraag is hoe denken de inwoners daarover?
Reactie uit de zaal: Niet doen is niet wenselijk en tast de soberheid van de begraafplaats aan.
(Actie ER)

• Rondleiding VVV Volendam
Hoe denken de inwoners over het feit dat de VVV Volendam de begraafplaats in hun rondleidingen meenemen.
Reactie uit de zaal: is niet wenselijk toeristen op de begraafplaats te hebben en ook de "onzinverhalen" worden als hinderlijk ervaren.
Actie ER: contact opnemen met VVV Volendam met opmerkingen van inwoners

12.Adoptie bloembakken


De GW heeft het idee om adoptie bloembakken te introduceren. Deze bloembakken kunnen geplaatst worden in combinatie met verkeersremmende maatregelen. Er zijn tekeningen van diverse soorten bloembakken. De inwoners kunnen een verzoek indienen bij de GW, die toetst de aanvraag en bij goedkeuring wordt in overleg met de bewoners een bak (bakken) geplaatst. De inwoners dienen dan voor het onderhoud (water geven) te zorgen en bij de GW te melden wanneer een bak vervangen moet worden. Het idee moet nog door de GW verder uitgewerkt worden.

13. Dubbele busroute Monnickendam


Sinds december 2011 is de busroute binnen Monnickendam gewijzigd.
Stadsraad Monnickendam is fel tegenstander van de dubbele busroute. Terugdraaien van dit rondje kost € 87.000 per jaar die ten laste van de GW komen. De Stadsraad M'dam denkt de kosten binnen 8 jaar terug te verdienen.

Vraag vanuit de zaal:
• Hebben de Markers nadeel van het terugdraaien van de busroute?
Reactie ER: ja Markers betalen € 0,20 per rit meer. Er hebben meer mensen (Monnickendammers) voordeel van dan nadeel dus moet de minderheid (Markers) zich schikken in hun lot.

14. Welkomsttasjes


Sinds november 2009 zijn er 31 zelfgemaakte tasjes uitgedeeld aan nieuw inwoners.
Het tasje is bedoeld om nieuwe inwoners bekend te maken met het wonen op Marken. In het tasje zitten promotiebrieven van enkele Marker verenigingen en stichtingen o.a. brochure van Het Trefpunt met cursussen, een welkomstbrief van de ER en de telefoonkaart van de ER. Uitbreiding van het promotiemateriaal is wenselijk, zo zou ook de lokale middenstand nog mee kunnen doen.
Verzoek aan de inwoners: als je nieuwe buren van buiten Marken krijgt, geef dit dan door aan de ER zodat zij een tasje uitgereikt krijgen.

15. Rondvraag


1. Is het mogelijk een paal te plaatsen met zakjes voor hondenpoep en afvalbakken, zodat hondenbezitters de hondenpoep kunnen opruimen.
Reactie ER: Nemen we mee in het overleg met de GW
2. Is het mogelijk peuken afvalbakken te plaatsen?
Reactie ER: sigarettenpeuken dienen in de normale afvalbakken gedeponeerd te worden.
3. Is het mogelijk bij de ingang van de dijk, vanaf de toegangsweg, een hek(hekken) neerzetten waar wel een fiets doorheen kan maar geen scooter, dit om het scooterverkeer te ontmoedigen?
Reactie ER: Nemen we mee in het overleg met de GW
4. Is in de entree van Marken na de herinrichting van het parkeerterrein ook nog voorrangsweg.
Reactie ER: Ja !

16.Sluiting


Afscheid bestuursleden:
• Na 2 jaar treedt Marjolein Prent af als bestuurslid van de ER. De voorzitter spreekt zijn bewondering uit over het feit dat Marjolein ondanks haar drukke baan en studies toch kans heeft gezien haar inbreng te geven in bestuur van de ER, hij bedankt haar daarvoor en overhandigt haar een afscheidscadeau.
• Na 5 jaar treedt Wil Schouten af als bestuurslid van de ER. De laatste 2 jaar heeft Wil opgetreden als notuliste en samensteller van de agenda's. De voorzitter spreekt zijn dank uit voor haar inbreng en werkzaamheden en overhandigt haar een afscheidscadeau.
• Dirk Appel is sinds 2006 bestuurslid van de ER en is sinds 2008 als voorzitter actief, Dirk heeft veel tijd en energie in de ER gestoken, Jaap Cornelis bedankt hem voor zijn inbreng en werkzaamheden die hij voor de ER heeft verricht en overhandigt hem een afscheidscadeau.

De voorzitter bedankt een ieder voor zijn aanwezigheid en inbreng en sluit om 22.40 uur de vergadering.

=0=0=0=0=0=0=


Afdrukken   E-mailadres