×

Waarschuwing

JUser: :_load: Kan gebruiker met ID: 42 niet laden

Rondschrijven Juni 2010

Geachte inwoners van Marken,

Gaarne uw aandacht voor het onderstaande:

Openbaar Vervoer  Scholierenlijnen

Eind 2010 zal het Openbaar Vervoer in de regio Waterland opnieuw worden aanbesteed.

De stadsregio Amsterdam heeft hiervoor op 22 mei het ontwerp Programma van Eisen voor de OV concessie Waterland vastgesteld. Dit stuk, waarin de eisen aan geïnteresseerde vervoerspartijen worden benoemd, kunt u lezen op www.stadsregioamsterdam.nl onder OV concessies Waterland. U kunt het ook opvragen bij het secretariaat van de stadsregio, telefoon 020-5273700.

Wat in dit stuk opvalt is dat de Scholierenlijnen niet meer verplicht gesteld worden. Er wordt aan de vervoerspartijen slechts gevraagd om met een vrijblijvend voorstel te komen. Dit zou kunnen betekenen dat de Scholierenlijnen van Marken naar Volendam en Amsterdam en vice versa niet meer worden uitgevoerd in 2011. Voor de middelbare scholieren naar Volendam zou dit betekenen dat rechtstreekse verbinding verdwijnt en voor de scholieren naar Amsterdam-Noord dat de bus niet meer langs de Waddenweg en de Meeuwenlaan rijdt.

De Eilandraad zal hierom bezwaar maken en met klem vragen de Scholierenlijnen als eis op te nemen in het Programma van Eisen. Om zoveel mogelijk gewicht in de schaal te leggen vragen wij u als ouders van genoemde scholieren om ook een bewaar in te dienen. U kunt dat sturen naar:

Inspraak concessie Waterland, Postbus 626 , 1000 AP Amsterdam of per  e-mail:  Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Met verwijzing naar Hoofdstuk 5  “Uitvoeringskwaliteit” zou het ook goed zijn als u de huidige problemen noemt zoals de overstap van lijn 111 naar lijn 103 naar Purmerend  en de lijn 114 naar Amsterdam waardoor de krappe overstaptijd in Monnikendam de doorverbinding vaak gemist wordt.

De inspraakprocedure sluit op 17 juni 2010. Tot die tijd kunt u uw bezwaar kenbaar maken.

 

Omringdijk Marken

Van Rijkswaterstaat kregen wij het verzoek de inwoners van Marken erop te wijzen dat de omringdijk geen dumpplaats voor afval is. RWS probeert de dijk zo mooi mogelijk te houden door het gebruik van basaltblokken (plompstenen). Het storten van afgebroken puin werkt absoluut niet verfraaiend.

Met betrekking tot het stuk dijk langs de bebouwing van de Minneweg doen enkele bewoners het verzoek aan hondenbezitters die hun hond aan de dijk uitlaten om de hond niet te laten poepen op genoemd deel van de dijk. De zomer is weer in aantocht en de kinderen gaan weer van de dijk gebruik maken om te zwemmen. Veel bewoners houden dit stuk dijk ook netjes gemaaid om daar te recreëren. Wellicht is het een idee indien uw hond het toch niet kan laten op dit stuk dijk te poepen om de rommel met een plastic zakje zelf op te ruimen.

Verder heeft RWS weer onderhoudswerkzaamheden aan de omringdijk uitbesteed aan Hoek Hoveniers uit Ursem.

De volgende werkzaamheden staat gepland:

* in periode week 23 – 25           onkruid borstelen op verharding van de omringdijk en de haven

* in periode week 25 – 28           slootonderhoud aan de omringsloot

* in periode week 27 – 30           maaien grasgewas op omringdijk

Bij de werkzaamheden maaien grasgewas maakt men weer kleine ronde baaltjes van circa 25 – 30 kg.  Per stuk, voorzien van een net. Indien er interesse is voor deze baaltjes kunt u contact opnemen met Hoek Hoveniers, contactpersoon Tom Hoek, Vestigingsleider Vestiging Ursem

Postbus 14 – 1633 ZG Avenhorn

De Leet 10a – 1645 VK Ursem

T 072 5021391

F 072 5022564

Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

www.hoekhoveniers.nl

Rabobank Marken

De Rabobank gaat mogelijk het pand op de Kerkbuurt verkopen, als alternatief hiervoor zijn er gesprekken geweest om een kantoor te openen in het in aanbouw zijnde Wijksteunpunt in het Dorpshuis op Marken. Echter de Rabobank heeft thans laten weten af te zien van een kantoor in Het Trefpunt, hierdoor zal er te zijner tijd dan ook geen kantoor meer van de Rabobank op Marken zijn. Over het aldanniet handhaven of verplaatsen van de pinautomaat is nog geen definitieve beslissing genomen. Eén van de plannen was om een pinautomaat te plaatsen op het grasveld tegenover de winkel van Kes.

Als gevolg van de bankencrisis is er ook bij de Rabobank een andere wind gaan waaien. Er wordt nu een kosten-/ batenanalyse gemaakt en is nog niet besloten of er een pinautomaat op Marken blijft.

Inzamelen Plastic Afval

De Gemeente Waterland is drie maanden geleden begonnen met het verzamelen van gescheiden plastic afval. Met name uit Marken komen veel klachten dat de frequentie van ophalen van eens per maand veel te weinig is. Velen hebben een kleine tuin of schuur waar geen ruimte is om plastic afvalzakken op te slaan. De gemeente onderkent dit probleem en is de mogelijkheid aan het onderzoeken om het plastic afval eens in de twee weken op te halen. Nader bericht volgt.

Waterpeilverlaging

Alhoewel het bestuur van het Hoogheemraadschap al wel het besluit heeft goedgekeurd om het waterpeil in het zuidoosten van Marken te verlagen is men nog niet tot daadwerkelijke uitvoering over gegaan. Reden hiervan is dat er nog een bezwaarprocedure loopt met Milieudefensie, de bezwaren ingediend door particulieren zijn reeds afgehandeld.

De Eilandraad heeft inmiddels door een jurist een standaard aansprakelijkheidsstelling op laten stellen. Indien u van mening bent dat uw onroerend goed in de toekomst schade zou kunnen lijden door genoemde peilverlaging kunt u deze brief downloaden van de site van de ER ( www.eilandraad.nl. en daarna opsturen naar:

Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier

Lingerzijde 41  , 1135 AN Edam

Herindeling Parkeerterrein-  Parkeerproblematiek binnen Marken

Tijdens de Openbare Vergadering van de Eilandraad op 10 mei jl. heeft de, door de gemeente, ingestelde ambtelijke projectgroep een presentatie gegeven van hun bevindingen ten aanzien van de parkeerproblemen en verkeersintensiteit binnen Marken. Vervolgens was er gelegenheid voor betrokken inwoners hun ideeën en  klachten naar voren te brengen.

Voor degenen die niet in de gelegenheid waren de OV bij te wonen heeft de ER een formulier via Het Streekblad verspreid waarop u uw mening kon ventileren. Velen van u hebben hier gelukkig gebruik van gemaakt. De projectgroep van de Gemeente Waterland zal de mening van de inwoners vervolgens meewegen in het uitwerken van de plannen. Later dit jaar zal weer een bijeenkomst worden georganiseerd waarbij de uiteindelijk plannen worden gepresenteerd.

Opgemerkt dient wel te worden dat gezien het beschikbare budget en de complexiteit van het geheel, nooit alle problemen tot ieders volle tevredenheid opgelost kunnen worden.

Toekomstvisie Haven van Marken

De aanleiding om tot een toekomstvisie voor de Marker haven te komen was de renovatie van de haven in 2005. Door een andere indeling van de ligboxen aan de kant van De Taanderij zou de haven kleiner worden hierdoor werden schepen groter dan 25 m geweerd  uit de oude Marker haven. Hierdoor was de Bruine Vloot van mening dat het onmogelijk was om Marken aan te doen.

Door het wegblijven van de Bruine Vloot was de Gemeente Waterland van mening dat de aantrekkingskracht van Marken voor het toerisme verminderd werd. Voorts leefde bij de Gemeente het idee dat Waterland en met name Marken wel veel toeristen trok maar hierbij vooral de lasten kreeg en weinig lusten, daar het geld voornamelijk in Volendam wordt uitgegeven.

Uit een in 2007 georganiseerde workshop waarbij alle belanghebbenden in de haven hun visie konden geven werden de volgende conclusies worden getrokken:

 

-De haven is een mooie haven waarin de hoofdfuncties gelijk moeten blijven.

-Kleinschalig watertoerisme en recreatie moet de boventoon blijven voeren

-Er moet zowel plaats zijn voor moderne boten als historische schepen.

-Charterschepen tot 50 m moeten de haven aan kunnen doen.

-Er moet onderzocht worden of de haven aantrekkelijker gemaakt kan worden voor dagjes

toerisme zodat het verblijf op Marken iets langer wordt dan binnen een half uur met een Volendammer

gids door Marken rennen waarbij deze gids er vooral op toeziet dat het Marker Museum en de horeca

worden overgeslagen.

Inmiddels zijn de volgende resultaten gerealiseerd:

-De haven is weer toegankelijk voor schepen tot 35 m waardoor het grootste deel van de Bruine Vloot de  Markerhaven weer aan kan doen. Van het toegankelijk maken van schepen tot 50 m is afgezien daar het voor de grote riviercharters toch onmogelijk is Marken te bereiken.

 

-Voorts wil de gemeente de aantrekkelijkheid van de haven voor toeristen versterken door de horeca gelegenheid te geven tot uitbreiding van de terrassen. Uitbreiding zal worden toegestaan tot een maximum van 50 m2. Bij de Taanderij en Land en Zeezicht zou dat concreet betekenen dat er onderaan de dijk een terras mag worden gecreëerd. Bij De Visscher is dit niet mogelijk en wordt daarom gekozen voor beun op dijkhoogte tussen de dijk en de bootsteiger.  De Visscher heeft inmiddels een vergunning aangevraagd voor uitbreiding van haar terras.

-Openen van agentschap VVV informatiepunt op Marken

-Vernieuwen douche- en toiletgebouw

Wij zullen u uiteraard op de hoogte blijven houden van de verdere ontwikkelingen op Marken.

 

Bestuur Eilandraad Marken


Afdrukken   E-mailadres