×

Waarschuwing

JUser: :_load: Kan gebruiker met ID: 42 niet laden

April 2006 notulen

Aanwezig:  

Cees van Altena (voorzitter), Hein Zeeman (penningmeester),  Neel Huurman (secretaris en notulen),  Els Chevallier, Jaap Boes, Agnes Boes, Lijsje Roos en  Jelle Kaars (wat later).

 en 43 belangstellenden

1. Opening en welkomstwoord
De Voorzitter opent om ca. 20.40 uur de vergadering en heet iedereen van harte welkom. 
In verband met de Vesperviering begint de vergadering zoals gebruikelijk niet om 20.00 uur maar om 20.30 uur.

2. Mededelingen voorzitter
a) Notulen + actiepunten vorige vergadering (20.10.2005)
In de vorige vergadering was gevraagd of er een afvaardiging van de politie kon komen uitleggen wat zij deden aan de parkeerproblematiek op Marken. Vanwege het late tijdstip van de vergadering en de volle agenda, wordt dit verschoven naar de najaarvergadering 2006. 
In de vorige vergadering was gesuggereerd dat er sprake zou zijn dat er een alternatief boerenbedrijf op Marken gevestigd zou worden; de Eilandraad heeft navraag gedaan bij de Gemeente Waterland, die deelde mee hiervan niet op de hoogte te zijn.
b) Mededelingen
• Resultaten van het overleg met de kernwethouder komen tijdens deze vergadering aan de orde.
• Heruitgifte telefoonkaart; wordt aan gewerkt, verwachting is binnen een maand klaar.
• Monumenten informatieboekje; ieder eigenaar van een monumentenpand heeft een exemplaar via de Gemeente Waterland ontvangen, belangstellenden kunnen een boekje tijdens de pauze bij de bestuurstafel komen afhalen.
• Nieuwe illegale bouwwerken en bomen; de Eilandraad is geen klachtenbureau, reden waarom wij in ons rondschrijven van februari hebben aangegeven dat iedereen illegale objecten rechtstreeks kan doorgeven aan bureau VROM van de Gemeente Waterland.
In ons overleg met de kernwethouder is toegezegd dat de Gemeente Waterland eens per jaar een fysieke controle houdt en eens per 5 jaar luchtfoto’s laat maken en deze vergelijkt met de voorgaande stukken. Verder hoopt men dat het “piepsysteem” van de inwoners van Marken zijn werk zal doen. Door al deze maatregelen hoopt men de illegale bouwwerken etc. binnen de perken te houden. 
• Normaal houdt de Eilandraad tweemaal per jaar een Openbare Vergadering, echter er lopen nu zoveel projecten (AED, tijdelijk Mortuarium/Aula, Bouwproject Voor Anker) dat, indien noodzakelijk, extra vergaderingen worden ingelast.

3. Evaluatie functioneren eilandraad
De voorzitter vraagt de aanwezigen of er op- of aanmerkingen dan wel verbeterpunten zijn op het functioneren van de Eilandraad. Zoals alle aanwezigen bekend heeft de Eilandraad aan de inwoners van Marken gevraagd, punten aan te leveren zodat we ons beleid voor de komende jaren kunnen bepalen. Deze punten zijn samengevat en huis-aan-huis tezamen met de agenda voor deze vergadering verspreid. Het beleid voor de komende jaren komt later in de vergadering nog aan de orde. Naar aanleiding van een vraag uit het publiek ontstaat er een discussie hoe de Eilandraad bepaalt wat nu wel of geen beleid is voor de Eilandraad. De leidraad is algemeen- en openbaar belang dat alle Markers aangaat. De voorzitter geeft toe dat daarbij de scheidslijn soms flinterdun kan zijn en dat daarover binnen het bestuur soms heftige discussies ontstaan. Kortom het blijft een moeilijk punt. Er worden enkele voorbeelden besproken wat wel en geen algemeen belang is.

Bestuursaangelegenheden
Jelle Kaars gaat het bestuur verlaten in verband met zijn functie in de gemeenteraad van Waterland.
We zullen Jelle zijn vakkennis missen en wij bedanken hem voor zijn inzet, aan hem wordt een afscheidscadeau uitgereikt.
Gelukkig hebben we kandidaten bereid gevonden om zitting te nemen in ons bestuur t.w.
Daniel Moenis en Dirk Appel. Aan de vergadering wordt goedkeuring voor hun benoeming gevraagd. De goedkeuring wordt verkregen. Dirk Appel is in de zaal aanwezig en stelt zich in het kort voor. Daniel Moenis schuift wat later aan in verband met een examen dat hij vanavond af moet leggen en stelt zich aan het einde van de vergadering alsnog voor.
Er is nog een persoon door de Eilandraad benaderd voor een bestuursfunctie, Aaltje Schouten, zij heeft bedenktijd gevraagd tot half april, in verband met het afronden van bepaalde activiteiten.

4. Financieelverslag 2005
De penningmeester bespreekt de jaarstukken 2005 die een ieder uitgereikt heeft gekregen.
De verslag is op 16 maart jl. goedgekeurd door de kascontrolecommissie.
Uit het publiek komt de vraag waarom voor de aanschaf van acceptgiro’s is gekozen aangezien die een belangrijke kostenpost met zich meebrengen. Dit zijn acceptgiro’s voor de komende jaren, maar worden in een keer in het boekjaar 2005 opgenomen. Deze kosten zijn nu nog hoog, mede door een verouderd administratief systeem, bij een nieuwe order zullen ze aanmerkelijk goedkoper zijn. Verder zijn er geen opmerkingen.
De voorzitter geeft aan dat er gelden worden gereserveerd voor lopende projecten en wil daarvoor de goedkeuring van de aanwezigen. Per project zijn de kosten:
AED              EUR  750,00
Mortuarium  EUR 750,00
Bomen  etc. EUR 750,00 (tussen Minneweg en Trefpunt)
Het Kanaal  EUR 750,00 (opschoningsactie)
Totaal EUR 3.000,00 reserveren voor voorzieningen.
Later in de vergadering komen we hier per project nogmaals op terug.

5. Bomen tussen Trefpunt/Minneweg
Dit punt is tijdens de najaarvergadering uitvoerig besproken. Na een stemming van de aanwezigen is destijds besloten door te gaan met dit project.
De Eilandraad heeft een gesprek gehad met de eigenaar van de bomen HHRS (Hoogheemraadschap) en de Gemeente Waterland. Het standpunt van de Gemeente Waterland is dat de voorgenomen herplant dient plaats te vinden aan beide zijden van de weg en qua grootte vergelijkbaar is met die bij de Zuiderzeeweg. Verder zijn de bomen kapvergunningsplichting omdat ze deel uitmaken van de hoofdboomstructuur, zie nieuwe bomenverordening per 1.3.2006. De kapvergunning is in december 2005 aangevraagd en daar zijn een aantal bezwaren op binnengekomen. Uit het publiek komen de volgende vragen/opmerkingen:
-Vereiste om en om verwijderen nooit uitgevoerd. Wordt meegenomen in het project.
-Grootte herplant zoals langs Zuiderzeeweg niet verkrijgbaar of erg duur. Is bekend.
-Aantal mensen last van pluisjes. Twee daadwerkelijk gemeld maar er zijn er meer.
-Let op dat bepaalde essen ook irritaties aan luchtwegen kunnen geven. Is bekend.
Door de feiten die thans op tafel liggen en de (hoge) kosten die hiermee gemoeid zijn willen wij dit punt nogmaals ter stemming voorleggen tijdens onze Openbare Vergadering.
In kort wordt nogmaals de reden van dit project weergegeven en de voor- en tegenstanders komen wisselend aan het woord. Er wordt gestemd, uitslag: 22 voor, 10 tegen en 11 stemonthouders. Resultaat de Eilandraad gaat door met het project. Nader bericht volgt.


6. Aanschaf AED (Automatische Externe Defibrillator)
In het kort wordt uitgelegd wat een AED is en hoe de werking daarvan is en waarom er op Marken zo’n apparaat moet  komen.
Feiten: gestelde aanrijdtijd voor ambulances van 15 minuten wordt niet gehaald, bij een hartfalen zijn de eerste 6 minuten cruciaal en nemen de overlevingskansen aanzienlijk toe indien binnen 10 minuten begonnen wordt met reanimatie.
Er wordt uitgelegd dat een AED niet tot de standaarduitrusting van een huisarts behoort en dat de brandweer reanimeren niet als een brandweertaak ziet en het meer op het vakgebied van de EHBO en huisartsen ligt.
Na verzoeken van o.a. EHBO en brandweer heeft de Eilandraad een projectgroep hiervoor in het leven geroepen. Op 6 maart jl. werd de eerste bespreking gevoerd met o.a. de huisartsen, brandweer, EHBO. Helaas was de KNRM zonder bericht afwezig.
Er is afgesproken dat de Eilandraad fondsen gaat werven, de brandweer zoekt uit hoe het met de alarmering centraal geregeld gaat worden en de EHBO inventariseert onder haar leden of zij bereid zijn de AED te bedienen. Een aanwezig bemanningslid van de KNRM biedt aan dat alle vrijwilligers van de reddingboot bereidt zijn de AED te bedienen = 20 man !!
Uit het publiek komen de volgende vragen/opmerkingen:
-Wie wordt eigenaar van de AED’s. Dat wordt de Eilandraad (afhankelijk zorgverzekeraars).
-Let op borgen beheer bij verloop in bestuur Eilandraad. Dit wordt geborgd door overdracht.
-Huisartsen ook mee in rooster. Binnen hun werktijden is dat bespreekbaar.
-Let op spatwaterdichte versie voor de KNRM. Is bekend.
Aan de vergadering wordt gevraagd of men akkoord gaat met een bijdrage van de Eilandraad voor de AED van EUR 750,00; dit wordt goedgekeurd.
Via sponsorgelden is er al EUR 4.250,00 binnen, met de bijdrage van de Eilandraad zou dit neerkomen op EUR 5.000,00 waardoor er in ieder geval 2 AED’s aangeschaft kunnen worden. Nader bericht volgt.

7. Plaatsen (tijdelijk) mortuarium/aula
Met de aankomende sloop van het bejaardenhuis, verdwijnt ook het mortuarium. De Gemeente Waterland en Woonzorg Nederland zien het niet als hun taak een vervangende accommodatie op te richten. Normaal gesproken is dit een taak voor de  begrafenisondernemer, echter gezien de uitzonderlijke situatie op Marken zal dat een onhaalbare kaart zijn. Voor de vergadering is een circulaire uitgereikt met daarop de plannen van de projectgroep van de Eilandraad. Wij stellen voor een garage/schuurtje achter Het Trefpunt te plaatsen dat dienst gaat doen als mortuarium/aula. Het geheel kan in zelfwerkzaamheden worden uitgevoerd en zal rond de EUR 10.000,00 gaan kosten. 
Er zijn inmiddels gesprekken gevoerd met de Gemeente Waterland en men staat positief tegen over ons voorstel.
Uit het publiek komen de volgende vragen en opmerkingen:
-Waarom geen permanent onderdeel van Het Trefpunt. Geen combinatie gewenst i.v.m. stilte.
-Wat is de rol van de Gemeente Waterland hierin. Spelen geen rol.
-Tijdelijk als definitief of restwaarde. Kan beide, is demontabel en verplaatsbaar.
-Koeling in de begroting. Nee, regelt de begrafenisondernemer.
-Waarom niet in de Patmoskerk. Door kerken niet gewenst, o.a. verschil Hervormd/Gereformeerd.
-Optie IJsclub. Ook daar combinatieprobleem met oefenen bandjes.
-Waarom nu opeens spoed. Bij project Voor Anker werden fases samengevoegd.
Aan de vergadering wordt gevraagd of men akkoord gaat met een bijdrage van de Eilandraad voor het mortuarium/aula van EUR 750,00; dit wordt goedgekeurd.
De Eilandraad gaat verder met dit project en zal binnenkort een bouwvergunning aanvragen.
Vanuit het publiek komt de suggestie om de inwoners Marken om een financiële bijdrage te vragen door middel van een gift, renteloze lening of uitgifte obligaties. Deze opmerking zal door de projectgroep worden meegenomen. Nader bericht volgt.

PAUZE

Punt 8 van de agenda (Beleid Eilandraad komende jaren) wordt later behandeld, we gaan eerst over tot punt 9.

9. Voortgang lopende projecten

• Wooncomplex voor Anker
De Gemeente Waterland heeft inmiddels ingestemd met de ingediende plannen door Woonzorg. Omdat er een wijziging moet komen in het Bestemingsplan is het wijzigingenbesluit doorgestuurd naar de Provincie. Binnenkort wordt het antwoord verwacht.
De planning is dat men na de zomervakantie gaat beginnen met de sloop. Voordat de sloop begint start men met verkoop van de 17 appartementen. Woonzorg heeft als eis gesteld dat minimaal 70% verkocht moet zijn voordat zij gaan slopen. De kostprijs van de appartementen is nog niet bekend. De aanbestedingstermijn van de aannemers loopt nog.

• Het Kanaal
De Eilandraad is vanaf haar start al bezig Het Kanaal, dat deel uitmaakt van Het Goudriaankanaal, op te laten schonen; bomen weg, riet bijhouden en kanaal uitdiepen. De Eilandraad is via een inwoner van Marken (Marlien de Ru) in contact gekomen met de KNHM (Koninklijk Nederlandse Heidemij). Deze onderneming is een ideële organisatie die als doel heeft een positieve bijdrage te leveren aan de kwaliteit van de leefomgeving. Door projecten te initiëren of door te participeren in projecten van andere organisaties. Zij stellen daarvoor jaarlijks ca. 1,5 miljoen beschikbaar. Na diverse gesprekken tussen de Eilandraad, KNHM en de Gemeente Waterland is er een plan in het leven geroepen genaamd “Herstel Het Kanaal”, dit houdt in o.a. Noorder-, Ooster- en Zuidervaart van Het Kanaal uit te diepen, het creëren van waterberging/waterbank (een wettelijke eis indien men groen vervangt door verharding en sloten dempt zoals noodzakelijk bij toekomstige woningbouwprojecten) en aanbrengen duiker onder de weg zodat doorstroming van en naar de sloten beter wordt en de landerijen droger. 
Op 21 april a.s. vindt er in Voor Anker een workshop plaats waarvoor alle betrokken partijen een uitnodiging ontvangen hebben. De Eilandraad fungeert als gastheer. Met dit project zijn vele duizenden euro’s gemoeid, geld dat door externe partijen bijeengebracht gaat worden.
Aan de vergadering wordt gevraagd of men akkoord gaat met een bijdrage van de Eilandraad voor dit project EUR 750,00; deze kosten zullen voornamelijk bestaan uit vergader- en kopieerkosten; dit wordt goedgekeurd.
De Eilandraad gaat verder met dit project. Nader bericht volgt.

• Arriva
Vanaf 10 december jl. is Arriva gestart met haar diensten in Waterland, dit heeft veel klachten opgeleverd. Ook de Eilandraad heeft veel klachten ontvangen en heeft daarom een brief geschreven naar Arriva en het ROA (Regionaal Orgaan Amsterdam) als concessiehouder. Tevens hebben wij de Gemeente Waterland ingelicht over onze brief aan Arriva.
In de brief hebben wij drie problemen aangekaart t.w. 1. de langere reistijd vanwege het rondje door Monnickendam, 2. het feit dat de bus niet meer door Amsterdam Noord rijdt waardoor scholieren vanaf het Buikslotermeerplein naar school moeten lopen en 3. de niet gegarandeerde aansluiting op bus 103 naar Purmerend.
Als oplossing hebben we aangedragen om niet meer het rondje door Monnickendam te rijden en de tijd die daarmee gewonnen wordt kan dan vervolgens benut worden om door Amsterdam-Noord te rijden zodat de scholieren te allen tijde bij school kunnen uitstappen.
Op onze brief hebben we nog geen antwoord van Arriva ontvangen, wel hebben we het ROA gesproken en die wachten eerst de reactie van Arriva af. Wanneer het antwoord niet bevredigend is zullen wij een verzoek indienen voor een gesprek met Arriva, ROA en de Gemeente Waterland om tot een oplossing te komen. Nader bericht volgt.
Uit het publiek komen de volgende vragen en opmerkingen:
-Directie school Damstede ook actie. Oplossing valt buiten bestek. Akkoord ROA nodig.
-Boete Arriva EUR 250.000 alleen Waterland. Ja, dat is het nieuwe gebied van Arriva.

• Wijksteunpunt Breed (en Het Trefpunt)
Per 1 januari 2006 is Stichting Het Trefpunt opgericht en is het beheer van Het Trefpunt in handen van de stichting en zijn zij geheel financieel onafhankelijk van de Gemeente Waterland. Mede met behulp van de vele vrijwilligers draait Het Trefpunt goed.
Een aantal wensen zijn uitgevoerd waaronder de dakramen in de grote zaal en het opknappen van de hal. Andere wensen staan nog open zoals: vervangen van de toiletgroep.
Door de Provincie is een subsidie van EUR 500.000,00 per gemeente beschikbaar gesteld voor de oprichting van den Wijksteunpunt Breed. Voor Marken wil men dit WSPB onderbrengen in Het Trefpunt; als eis wordt wel gesteld dat het diverse activiteiten moet bieden aan alle bevolkingsgroepen en daarbij laagdrempelig en maatschappelijk verantwoord moet zijn. Ook dient er een loketfunctie te zijn voor de Gemeente Waterland en/of Rabobank, sociale dagopvang voor ouderen, maaltijdservice etc.
Drie kernen (Ilpendam – Broek in Waterland en Marken) hebben aanspraak gemaakt op deze subsidie. In opdracht van de Gemeente Waterland doet bureau Compaen een haalbaarheidsonderzoek binnen deze drie kernen, hiervoor is een projectgroep in het leven geroepen waar o.a. de Eilandraad deel van uitmaakt. Men verwacht dat eind april/begin mei dit onderzoeksrapport klaar is. Indien mocht blijken dat Marken cq. Het Trefpunt niet aan alle eisen voldoet dan komt er geen WSPB op Marken en valt Het Trefpunt terug op de Gemeente Waterland inzake vervanging/renovatie van de toiletgroep. Nader bericht volgt.
Vanuit het publiek komen de volgende vragen en opmerkingen:
-Kan permanent mortuarium mee in WSPB. Dit is niet op voorhand uitgesloten.
-WSPB zien als een kans. Moet wel belangstelling zijn i.v.m. gezonde exploitatie.

• Omringkade
Rijkswaterstaat heeft het onderhoud van de dijk door middel van een bestek  voor vijf jaar uitbesteed aan een aannemer. Thans is men bezig met herstratingswerkzaamheden tussen de Bukdijk en de Minneweg tot de Vuurtoren. Uit de vele reacties blijkt dat niet iedereen de noodzaak van deze herstratingswerkzaamheden in ziet. De aannemer is van mening dat eenmalig grootschalig onderhoud goedkoper is dan het oplappen van kleine stukjes.
Rijkswaterstaat heeft wel aangegeven dat men de omringkade tussen de Vuutoren en de toegangsweg binnenkort groots aan gaat pakken door middel van dijkverzwaring.
Verder hoopt men in september 2006 de resultaten te hebben van de metingen die vorig jaar door TNO aan de dijk verricht zijn. Nader bericht volgt.

• Bermen/straatmeubilair
Eind vorige jaar heeft de Eilandraad op verzoek van de Gemeente Waterland een lijst  ingediend met klachten over bermen en straatmeubilair. Van de 18 punten zijn een aantal direct opgepakt, de andere punten worden tijdens het reguliere onderhoud meegenomen.
De Eilandraad doet een beroep op alle inwoners klachten direct te melden bij bureau Openbare Werken van de Gemeente Waterland.
Verder heeft de Eilandraad tijdens het halfjaarlijks overleg met de kernwethouder de 
Gemeente Waterland de suggestie gedaan om per kern vaste medewerkers in te zetten zodat schade automatisch worden gemeld en er preventief onderhoud kan plaatsvinden.
Uit het publiek komt de opmerking dat de nieuwe chauffeurs van Arriva veelvuldig de bermen bij de lus in de Minneweg stuk rijden. Dit probleem is inmiddels bekend, het blijkt dat de draaicirkel van de nieuwe bussen anders is dan de oude bussen. De chauffeurs zijn hierop aangesproken.

• Handhavingsactie illegale bouwwerken
De nog resterende illegale bouwwerken (veelal kunststof ramen) worden eind april in het college van de Gemeente Waterland behandeld; daarna zullen de betreffende personen worden geïnformeerd. 
De overige geconstateerde minder ernstige overtredingen zullen medio 2006 in de Welstandsnota als gedoogbeleid worden opgenomen. Tegen de destijds aangeschreven personen zal dus geen vervolgactie meer worden ondernomen.

• Drugs- en drankmatigingsbeleid
De SMJ, Eilandraad en Gemeente Waterland willen een project opstarten om het drugs- en drankmisbruik actief aan te pakken. Nader bericht volgt.

• N518 en de doorgetrokken streep
De Eilandraad heeft een brief geschreven aan de Provincie Noord-Holland over de gevaarlijke situatie bij de parkeerhaven nabij Het Kruis. Doordat er veel auto’s in de berm parkeren en er veel auto’s op de weg draaien is er een onoverzichtelijke situatie ontstaan. De Eilandraad heeft daarom verzocht om de parkeerhaven weg te halen waardoor de toerist vervolgens op het parkeerterrein moet parkeren en er tevens meer parkeergeld binnen komt. De Provincie heeft hierop gereageerd dat de N518 is gecategoriseerd als een erftoegangsweg en in de toekomst ingericht zal worden als een 60 km weg. Dit betekent concreet dat de rijweg voorzien zal worden van een zogenaamde “rijloper” (dus geen asstreep meer). In dit licht en gelet op het feit dat de weg in een toeristisch en recreatief gebied ligt vinden zij dat er behoefte is aan voldoende parkeerruimte langs de N518 en vinden zij de situatie niet onoverzichtelijk en gevaarlijk. Wel zijn zij bereid om wat aan de geparkeerde auto’s in de berm te doen door dit duidelijker aan te geven door middel van verbodsborden.
De Eilandraad zal er alles aan doen om te voorkomen dat de N518 een 60 km weg wordt, ook zullen wij het ROA inlichten over de plannen van de Provincie met het oog op de langere reistijd van het openbaar vervoer en ambulances. Ook zullen wij de Provincie weer aanschrijven met onze bezwaren ten aanzien van de gewijzigde wegcategorisering met alle gevolgen van dien.
Ook zal de Gemeente Waterland en politie gevraagd worden strenger te handhaven bij bermparkeerders.

• Begraafplaats
De Eilandraad heeft richting de Gemeente Waterland haar bezorgdheid uitgesproken met het oog op de problemen rond de toewijzing van eigen graven op de begraafplaats. De Gemeente Waterland heeft toegezegd dat er geen ruimte problemen zijn voor de komende tijd. Wel is men zich er van bewust dat er een uitbreiding van de begraafplaats dient plaats te vinden, men denkt aan uitbreiding richting de haven. Bij de Gemeente Waterland is men nu de huidige problematiek aan het inventariseren, de verwachting is dat eind 2006 hiervan het antwoord en de oplossing bekend is. Het heeft in ieder geval de aandacht. Nader bericht volgt.

8. Beleid Eilandraad komende jaren
De door in inwoners aangeleverde punten zijn in kaart gebracht. Punt voor punt worden de nog actuele items uit het Leefbaarheidsplan in de nieuwe speerpunten besproken.
Over sommige punten wordt gediscussieerd. Ook komt de eerder gevoerde discussie weer aan de orde: wanneer is het nu algemeen belang en wanneer niet. Iemand uit het publiek wil bijvoorbeeld weten waarom de herindeling van de haven geen speerpunt van de Eilandraad is.
De voorzitter vertelt in het kort de historie van het hoe en waarom deze herindeling tot stand is gekomen. Het feit is en blijft dat door de Gemeente Waterland de normale bezwaarprocedure is gevolgd, binnen die termijn heeft de Eilandraad, de KNRM, het museum, de projectgroep Toerisme (de ondernemers) een gesprek gehad met de WSV en de Gemeente Waterland, daarbij zijn alle standpunten nogmaals besproken en werden door de WSV schriftelijk een aantal toezeggingen gedaan met betrekking tot het medewerking verlenen bij evenementen in de haven. De bezwaren werden daarop ingetrokken en de vergunning is uiteindelijk afgegeven. Hierdoor is het geen speerpunt meer voor de Eilandraad. 
Dat de Eilandraad via het rondschrijven de inwoners niet heeft geïnformeerd over de mogelijkheden tot bezwaar heeft de volgende redenen:
-Deze aankondigingen staan op de gemeentepagina van Ons Streekblad (gemeentetaak: wettelijk verplicht).
-De Eilandraad is geen actiegroep die bezwaren genereert tegen particulieren, bedrijven of verenigingen. 
Wel is in de speerpunten van de Eilandraad opgenomen: Handhaven (realiseren) voorzieningen Watersportvereniging, KNRM en Bruine Vloot. Hierover is onder leiding van de Eilandraad op 8 februari jl. een overleg geweest met de betrokkenen partijen. Het verslag wordt nog nagezonden.
Door de aanwezigen worden geen aanvullingen naar voren gebracht waardoor het beleid van de Eilandraad voor de komende jaren (tot 2010) wordt vastgesteld.


10. Rondvraag

Groencontainer - De Eilandraad roept een ieder op geen gekapte bomen of grote stronken af te leveren bij de groencontainer, maar deze te brengen waar ze horen nl. op de Gemeentewerf te Monnickendam. Houdt ook met grootschalig onderhoud rekening met de geringe capaciteit van de groencontainer, met andere woorden breng grote partijen tuinafval rechtstreeks naar Monnickendam.

Deen Supermarkt - Verplaatsen naar parkeerplaats (achter bushokje)
Reactie Eilandraad - Zullen we bij de Gemeente Waterland onder de aandacht brengen.

Omkruid omringkade - Distels verwijderen voordat ze gaan bloeien.
Reactie Eilandraad - Zullen we bij Rijkswaterstaat onder de aandacht brengen.

Mobiele toilet parkeerplaats  - Wat is de status van het mobiel toilet nabij parkeerplaat.
Reactie Eilandraad - Dat is een particulier initiatief.

Financiering AED en Mortuarium – Voor financiering van zowel AED’s als mortuarium 
kunnen de inwoners misschien donateur worden of kunnen er obligaties worden uitgeven?
Reactie Eilandraad - Zullen we doorgeven aan de projectgroepen.


11. Sluiting
De voorzitter bedankt alle aanwezigen en sluit om 23. 30 uur de vergadering.


Afdrukken   E-mailadres